Friday, January 14, 2011

Mengenali Hasan Al-Banna

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum w.b.t. diucapkan kepada semua sahabat PenaPGPI. Moga kalian sentiasa berada dalam keadaan sihat walafiat dan dapat mengoptimumkan potensi diri sebaiknya dalam memperolehi dan berkongsi ilmu di laman kampus tersayang ini. InsyaAllah. Kali ini, PenaPGPI amat berbesar hati untuk berkongsi sedikit sebanyak mengenai profil seorang tokoh Islam yang begitu banyak menyumbang pemikiranya dalam menegakkan syiar Islam di muka bumi ini. Tokoh yang dimaksudkan merupakan penyusun zikir-zikir dan doa-doa yang diamalkan oleh Rasullullah s.a.w. yag dirangkumkan ke dalam Al-Mathurat. Beliau tidak lain ialah Imam Hasan Al-Banna.


Siapakah Hasan Al-Banna?

Hasan Al-Banna

Nama penuh beliau ialah Hasan Ahmad Abdul Rahman Al-Banna. Beliau dilahirkan di Kota Al-Mahmudiyah di kawasan Delta Nil Wilayah Buhaira, Mesir pada hari Ahad tanggal 25 Sya'aban  tahu 1324 (14 Oktober 1906). Seperti kebanyakan bangsa Mesir lainnya, beliau berasal dari keluarga desa yang sederhana yang merupakan seorang petani di sebuah desa yang digelar desa "Syamsyirah" (dekat dengan pantai kota Rasyid berhadapan dengan kota Idvina).


Datuknya bernama Abdul Rahman, seorang petani dari keluarga sederhana , namun orang tua Hasan Al-Banna, Syeikh Ahmad membesar jauh dari aktiviti bertani kerana keinginan ibunya, sehingga beliau belajar dan menghafal Al-Quran dan mempelajari hukum-hukum tajwid. kemudian beliau melanjutka pelajaran di Masjid Ibrahim Pasha di Alexandria dalam bidang hukum syariah. Sewaktu menempuh alam pendidikan, beliau bekerja di toko jam terbesar di Alexandria sehingga beliau berkelayakan memiliki keahlian dalam membaiki jam dan berdagang. Dari sinilah beliau mula dipanggil dengan panggilan " As-Sa'ati". Selain itu, kedua orang tua beliau juga memiliki keahlian dan menjadi sebahagian dari ulama hadith kerana kepandaian mereka di dalam bidang tersebut. 


Awal Perjalanan

Hasan Al-Banna memulakan pendidikannya di sekolah tahfizul Quran di al-Mahmudiyah dan memiliki kemampuan memindahkan ilmu daripada berbagai penulis sehingga orang tuanya menghantar beliau kepada para penulis kota Al-Mahmudiyah. Namun waktu yang beliau tempuhi di tempat para penulis sangat padat sehinggakan  beliau tidak dapat menyempurnakan hafalan Al-Quran kerana terikat dengan peraturan para penulis. Akhirnya beliau tidak mampu meneruskannya lalu meneruskan pengajiannya di sekolah tingkat SMP meskipun ada pertentangan dari ayahnya yang sangat menginginkan beliau supaya menjadi penghafal Al-Quran.

Setelah tamat sekolah SMP, beliau masuk ke sekolah 'Al-Muallimin Al-Awwaliyah' di Damnhour pada tahun 1923 dalam kuliah Fakulti Dar El-Ulum di Kaherah dan lulus pada tahun 1927. Selain itu, beliau juga menimba ilmu-ilmu lain di luar kurikulum kuliahnya, seperti pelajaran ilmu al-hayah, sistem pemerintahan, ekonomi politik, sebagaimana beliau menerima pelajaran tentang bahasa, sastera, hukum, geografi dan sejarah sehingga semua itu membuat beliau matang dalam berbagai ilmu pengetahuan. 

Beliau memiliki perpustakaan yang besar dan luas di rumahnya yang mengandungi ribuan buku yang berkait dengan tema yang tersebut di atas dan ditambah dengan adanya empat belas jenis majalah dari majalah mingguan yang diterbitkan di Mesir seperti majalah al-fath, al-Manar dan lain-lain lagi. Sehingga saat ini perpustakaan beliau masih ada di bawah pengawasan anaknya, ustadz" " Saif al-Islam".

Al-Banna menjalani hidupnya selama 19 tahun sebagai guru sekolah rendah di Ismailiah dan kemudiannya di Kaherah. Ketika beliau mengundurkan diri dari bidang profession perguruan pada tahun 1946, beliau telah mendapat peringkat kelima untuk menjadi PNS. Setelah itu, beliau bekerja dalam bahagaian surat khabar harian 'Ikhwanul Muslimin' dan kemudian beliau sendiri telah menerbitkan majalah bulanan sendiri yang bernama 'As-Syihab' yang mula diterbitkan pada tahun 1947. Penerbitan ini merupakan salah satu cara beliau untuk berdikari dan menambah sumber mata pencarian. Namun, akhirnya majalah tersebut dihentikan akibat pengharaman jamaah Ikhwanul Muslimin pada tanggal 8 Disember 1948.

SUMBER : Konvensyen Pemikiran Hasan Al-Banna
(Dalam Melakar Agenda Bangsa)

Setakat sini dahulu sedikit sebanyak mengenai Hasan Al-Banna. InsyaALLAH, PenaPGPI akan menyambung sedikit lagi penerangan berkenaan beliau pada entri yang lain. InsyaALLAH, pada entri yang akan datang PenaPGPI akan berkongsi berkenaan pengaruh serta kesan yang dibawa melalui pemikirannya yang sentiasa bersemangat dalam menegakkan syiar Islam di bumi ini.

No comments: