Saturday, July 30, 2011

Marhaban ya Ramadhan~

Bismillahirrahmanirrahim~

Assalamualaikum wbt buat semua pembaca PenaPGPI dan khusunya kepada warga IPG Kampus Raja Melewar, Negeri Sembilan. Apa khabar iman kita pada hari ini? Sihat? Cergas? atau lesu dan tak bermaya. Andai lesu dan tak bermaya, ayuh sama-sama PenaPGPI mengajak diri dan teman-teman untuk sama-sama muhasabah diri terutama tentang apa yang telah kita lakukan selama ini. Baikkah..burukkah.. Moga kita semua adalah termasuk dalam manusia yang sangat peka terhadap dosa-dosa yang dilakukannya berbanding kebaikan yang ditabur di muka bumi ALLAH ini. insyaALLAH.

Marhaban ya Ramadhan...Marhaban~


Tinggal beberapa hari lagi bulan Ramadhan bakal menjengah. Bulan yang dirindui para mukminin yang mana di dalamnya terdapat pelbagai benih semaian yang disediakan ALLAHU RABBUL JALIL untuk kita semai sebagai bekalan untuk menghadapi negara akhirat kelak.  

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
Maksudnya : (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan batil). Kerana itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah mengkehendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu, supaya  kamu bersyukur.
 [Surah al-Baqarah:185]

Moga BUKANlah dalam kalangan kita manusia yang menjadikan Ramadhan ini sebagai  pesta makan minum, atau tidur-tidur sahaja di siangnya. Ayuh kita isi Ramadhan kita kali ini dengan amal ibadah yang (insyaALLAH) bakal mendekatkan diri kita kepada Pencipta kita iaitu ALLAH SWT. Ayuhkita  HIDUPkan malam-malamnya dengan meletakkan dahi kita di atas sejadah untuk sujud menyembah memohon ampun kepadaNya. 

Ingatlah bahawa dengan puasa itu, ia dapat mendidik kita untuk takut kepada ALLAH SWT lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah s.w.t.

Prof. Doktor Wahbah az-Zuhaili. (di dalam Tafsir al Munir : Juzuk kedua/ muka surat 130. Cetakan Darul Fikri Damsyik) ketika menafsirkan ayat ini menyebut bahawa Ibadah Puasa melahirkan ketaqwaan kepada Allah s.w.t melalui beberapa faktor :
1. Puasa mendidik jiwa untuk takut kepada Allah s.w.t. dalam keadaan sembunyi atau terbuka. Lantaran tiada siapa yang memantau atau memerhati orang yang berpuasa melainkan Allah s.w.t. (Seseorang boleh makan lalu berpura-pura lapar di hadapan manusia tetapi tidak di hadapan Allah s.w.t. Justeru Allah s.w.t adalah Tuhan yang Maha Mengetahui)
2. Mengekang keterlanjuran syahwah dan meringankan pengaruh serta penguasaannya. (lantaran puasa melemahkan gelora nafsu)
3. Mencetus naluri yang peka (sensitive) dan bersifat belas simpati terhadap insan yang lain. (Lapar sewaktu berpuasa adalah mengingatkan kita kepada mereka yang miskin dan tidak bernasib baik)
4. Ibadah puasa memahamkan kita pengertian persamaan kedudukan taraf orang–orang kaya dan miskin. (di sisi Allah s.w.t)
5. Meletakkan kehidupan Insan dan pengurusannya di atas sistem (yang benar dan menepati fitrah) dan mendisiplinkannya.
6. Memulihkan struktur dalaman tubuh, menguatkan kesihatan dan membebaskan jasad dari sebarang unsur yang memudharatkan jasad.      (sumber iluvislam)

Wallahu'alam.



p/s: Selamat berpuasa juga khas kepada guru pelatih yang sedang berpraktikum disekolah-sekolah dalam negeri Sembilan. Inilah masanya untuk kita juga berlatih untuk mengajar di bulan Ramadhan. Moga kesabaran sentiasa menebal dalam jiwa kita sebagai seorang pendidik terutama dalam menghadapi karenah anak murid yang sedang bertatih untuk menghadapi dunia yang penuh mehnah ini.


2 comments:

Anonymous said...

Asslamualaikum... mohon izin copy untuk diletak disurau ya... saya turut sertakan dengan link blog ini bersama... slm Ramadhan Karim..

Pena PGPI said...

waalaikumsalam... silakan.